Obwodnica Białobiel (+Siemnocha, Gnaty, Łęg)

Moi drodzy, dzisiaj znalazłem się w nietypowej sytuacji jako radny. Dopiero od mieszkańców dowiedziałem się o tym, że są konsultacje dotyczące przebiegu trasy Łęg Przedmiejski – Gnaty – Białobiel – Siemnocha. Potocznie mówmy o niej „obwodnica”. Po szybkich sprawdzeniu dostępnych mi źródeł wyszło, że:

  • nie dostałem SMSa z gminy informującego o spotkaniu (inni radni, losowo zapytani – SMSa otrzymali)
  • nie dostałem emaila z gminy informującego o spotkaniu
  • na stronie lelis.pl informacja pojawiła się wczoraj przed godziną 18. Nie mam w zwyczaju zaglądać przy kolacji na niniejszą stronę, gdyż ignoruje on imprezy organizowane w naszej miejscowości – nie ma o nich informacji ani przed ani po. Ja, w ramach protestu, również nie czytam i nie linkuję tej strony, skoro publikuje tylko wybiórcze informacje.
  • nie byłem poinformowany telefonicznie o takowym spotkaniu
  • informacja o spotkaniu nie była zamieszczona na stronach Powiatu Ostrołęckiego

W związku z powyższym (dziękuję mieszkańcom za info!), na spotkanie trafiłem dopiero o godzinie 12 (trwało w godz. 10-14). Zastałem przedstawicieli Zarządu Dróg Powiatowych, przedstawicieli projektanta i o tej porze już tylko dwóch mieszkańców naszej gminy. Na stołach były rozłożone mapy z aktualną wersją przebiegu trasy. Porozmawiałem, pokazałem kontrowersyjne punkty w Białobieli (droga powinna iść lasem państwowym, a nie po prywatnych łąkach), wyraziłem swoje niezadowolenie z przerzucenia drogi wzdłuż całej wsi na drugą stronę słupów (teraz jest bliżej Białobieli niż Gnatów), zgłosiłem zastrzeżenia co do odcięcia nas od kompleksu lasów państwowych (wzdłuż drogi będą rowy, na długości 3,5km nie będzie żadnego przejścia do lasu), pochwaliłem nowy przebieg w okolicy tartaków, zgłosiłem zastrzeżenie jeżeli chodzi o oszczędności poczynione w przebiegu drogi rowerowej (częściowo przebiega drogą przeznaczoną na dojazd sprzętu do pól) oraz zostawiłem wniosek z prośbą o wyznaczenie kolejnego terminu konsultacji. Tym razem poprosiłem o późniejsze godziny oraz dużo wcześniejszą informację. Ustnie uzyskałem obietnicę, że mapy zostaną wrzucone na stronę powiatu, będą zbierane przez 2 tygodnie wnioski i spotkanie zostanie ponowione.

Droga ma być zaprojektowana pod 90km/h, sama jezdnia to 7 metrów + 3m ścieżki + pobocza i rowy. Razem około 20 metrów. Wykup gruntów po średniej cenie z ostatnich aktów notarialnych z okolicy. W sytuacji, gdy komuś droga odcina mały kawałek pola, warto osobiście udać się do Zarządu Dróg i ponegocjować – albo zmianę przebiegu na korzystniejszy albo wykup. Na żółto drogi dojazdowe do pól. Ważna uwaga – wjazd na obwodnicę tylko w miejscach oznaczonych rondami. Pozostałe drogi nie mają wjazdu. W sytuacji, gdy potrzebny jest dodatkowy zjazd do pól, łąk – należy o niego zawnioskować w Zarządzie Dróg. ma to być droga klasy G. Więcej można przeczytać tutaj: https://www.piib.org.pl/akty-prawne/przepisy-i-warunki-techniczno-budowlane/3122-rozporzadzenie-ministra-transportu-i-gospodarki-morskiej-z-dnia-2-marca-1999-r-w-sprawie-warunkow-technicznych-jakim-powinny-odpowiadac-drogi-publiczne-i-ich-usytuowanie, m.in.

4)  droga klasy G powinna mieć powiązania z drogami nie niższej klasy niż L (wyjątkowo klasy D), a odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż 800 m oraz na terenie zabudowy nie mniejsze niż 500 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niż 600 m, a na terenie zabudowy – nie mniejsze niż 400 m, przy czym na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas lub dodatkowej jezdni, o której mowa w § 8a ust. 1 pkt 2, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę;”

Załączam mapy (dostępne są również dokładniejsze przebiegi, z numerami działek, ale trzeba albo o nie pytać w Zarządzie Dróg Powiatowych albo poczekać na obiecaną informację online) oraz moje pismo z prośbą o kolejne konsultacje.

AKTUALIZACJA:

Pojawiły się konsultacje on-line, zachęcam do zaznajomienia się z mapami i przesyłania uwag: https://zdp.ostroleka.pl/?p=673

Trasa Gnaty – Białobiel
Trasa Białobiel – Siemnocha
Trasa Siemnocha

12 thoughts on “Obwodnica Białobiel (+Siemnocha, Gnaty, Łęg)

  1. Co za bezmyślny plan budowy obwodnicy wzdłuż Siemnochy.Kto to wymyślił nie błyszczy inteligencjo .Z każdej strony lasu droga.Odgrodzenie mieszkańców od lasu.

  2. Pierwsza i druga mapa dotyczy tego samego fragmentu.
    Mam wrażenie, że cała akcja z tą drogą jest celowo ukrywana przed mieszkańcami. Przecież to na zawsze zrujnuje nasz spokój. Tysiące samochodów na dobę odbije się na naszym zdrowiu i bezpieczeństwie. W imię czego? Bo nie można poszerzyć wylotówek? Co dostaniemy w zamian? Spadek wartości gruntów? Jeden człowiek będzie niszczył życie tysiącom ludzi? Bo ma takie widzimisię? Miasto niech dokańcza obwodnicę a podmiejskie sypialnie zostawić w spokoju!

  3. Budowa mostu – ok. Połączenie go z drogami lokalnymi również. Jednak przekierowanie ruchu z ruchliwej 53 na nasze spokojne tereny to barbarzyństwo. Przecież to jest działanie przeciwko mieszkańcom.
    Rozwiązania komunikacyjne – ronda. Ciągłe hamowanie i wycie ruszających setek pojazdów plus spaliny. Przecież obwodnice służą płynnej jeździe. Przejścia dla pieszych w terenie zabudowanym i droga z ograniczeniem do 90km/h? Kto to wymyślił? Gdzie wiadukty i estakady? Gdzie dojście do lasu?
    To jest jakiś absurd!

  4. Zgadzam się z Panią. Nie po to ludzie wyprowadzili się z miasta na wieś żeby zgiełk przyszedł za nim. Bardzo dziwna gmina właściwie włodarz który zgadza się na puszczanie wszystkiego przez teren. Brak działania w imię mieszkańców którzy przeprowadzili się w poszukiwaniu ciszy i natury. Jak to szło z tymi kraskami? Jeszcze je spotykam ale raczej długo to nie potrwa….. Żal

  5. Ludzie, pamiętajcie, że razem jesteśmy siłą. Ceny działek stracą wartość a nasze życie i bezpieczeństwo pogorszy się na zawsze. Nie pozwólmy na to i działajmy razem. Protestujmy tak jak ludzie z Olszewa-Borek.

  6. Znając życie jak dam komentarz od razu większość po mnie pojedzie i będzie oburzona. Jestem młodym człowiekiem i też tam się pobudowałem. Ode mnie około 700 metrów będzie szła nowa droga i nie jestem zbulwersowany a wręcz się cieszę. Lepszy wyjazd do miasta Ostrołęki, odkorkuje się. Średnią cenę dostana tylko Ci, co będą musieli sprzedać grunty pod drogę, co i tak nie będą poszkodowani skoro są to działki rolne i leśne. Działki budowlane pójdą do góry z cenami tak jak można już to zauważyć. Na korzyść mieszkańców. Radzę myśleć przyszłościowo a nie myśleć o sobie. Ta strona rzeki i Ostrołęki już dawno została zapomniana i czas najwyższy na modernizację. Myślcie o swoich dzieciach i wnukach, którzy tam będą mieszkać. A jak będzie za głośno sa jeszcze bariery dźwiękochłonne. Pozdrawiam

  7. Komentarz do OLO najpierw zorientuj się w cenach jakie obecnie są na rynku gruntów i nieruchomości a potem komentuj. Od kiedy ceny gruntów spadają jak mamy do nich lepszy dojazd i komunikację ??

  8. Proszę czytać ze zrozumieniem. Napisałem, że ceny gruntów pójdą do góry jak powstanie obwodnica.

  9. Jak ktoś słusznie zauważył, sam most nie jest zły. Problem w tym, że przekierowanie ciężkiego ruchu z drogi 53 na naszą „sypialnię” spowoduje znaczne pogorszenie warunków życia i ogólnie bezpieczeństwa. Działki stracą na wartości bo kto będzie chciał się budować w takim zgiełku i hałasie? Ronda to ciągłe hamowanie i ruszanie. Nie tak się buduje prawdziwe obwodnice gdzie są wiadukty, estakady i rozwiązania bezkolizyjne. Jak można być tak krótkowzrocznym? Starostwo chce wypchnąć uciążliwość z którą boryka się miasto pod nasze okna! Ta strona rzeki to spokojna sypialnia. Co niby tu miałoby powstać? Spalarnia śmieci? Zakład produkujący asfalt? Czy może fabryka mączki kostnej? W końcu mamy linię wysokiego napięcia, popioły, parę metrów do elektrowni i celulozy, teraz obwodnicę więc i kolejna uciążliwość nie zaszkodzi.

  10. Do Kris.
    1. Jaki lepszy dojazd skoro droga będzie z ograniczoną dostępnością?
    2. Ceny gruntów pod zabudowę jednorodzinną zawsze spadają ze względu na uciążliwość drogi – hałas i zanieczyszczenia.
    3. Jesteś za bo do planowanej drogi masz 700m. Gdybyś miał 100m czy 200, twój optymizm byłby proporcjonalnie mniejszy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *